Copyright©Jiří Škorpík, 2023
All rights reserved.
Předmět Tepelné turbíny a turbokompresory vznikl z předmětu Tepelné turbíny I. Jak už název napovídá, dříve existoval na Energetickém ústavu i předmět Tepelné turbíny II. Oba předměty byly z 80 % zaměřeny na parní turbíny, a to zejména z toho důvodu, že absolventi těchto předmětů se z velké části stávali zaměstnanci První Brněnské strojírny v její divizi parních turbín. V 90. letech minulého století se situace na trhu práce začala měnit a proto se změnila i osnova. Nově předmět obsahoval kapitoly o turbokompresorech a spalovacích turbínách na úkor detailů z parních turbín. V novém tisiciletí se spektrum zaměření našich absolventů natolik změnilo, že bylo rozhodnuto o změně názvu předmětu Tepelné turbíny I na Tepelné turbíny a turbokompresory a předmětu Tepelné turbíny II na Parní turbíny.
Předmět tepelné turbíny a turbokompresory byl rozdělen tématicky na dynamiku tekutin a vnitřní termodynamiku tepelných turbín a turbokompresorů, přičemž dynamika tekutin se zabývala chováním stlačitelného proudění a rozvody tekutin.
Další změny v osnově předmětu Tepelné turbíny a turbokompresory byly provedeny na počátku 20. let, zejména po vypuknutí energetické krze kvůli válce na Ukrajině. V této době byly jednoznačně vytvořeny podmínky pro důvodné rozšíření osnovy o teorii a užití větrných turbín na úkor turbín parních, které mají navíc vlastní předmět. Proto se tento předmět od školního roku 2023/24 bude jmenovat Turbíny a turbokompresory.
V současné době je předmět Tepelné turbíny a turbokompresory přímým pokračováním předmětu Lopatkové stroje (LLS). Úvodní část předmětu je věnována dynamice tekutin, která doplňuje teorie lopatkových strojů tak, aby bylo možno komplexně a v kontextu vysvětlit návrh a provoz větrných i tepelných turbín a turbokompresorů.
Výukové materiály jsou dostupné on-line a v tištěné podobě jako skripta.
Veškeré přednášky budou v průběhu semestru dostupné on-line, viz níže odkaz u každé přednášky.
Většina přednášek je uvedena i v tištěných skriptech "Tepelné turbíny a turbokompresory; Vlastnosti, návrh, provoz a vybrané statě z proudění plynů a par – ISBN 978-80-214-5847-5". Chybí v nich nově přidané přednášky o větrných turbínách (ty jsou nově vyučovány od školního roku 2022/2023), naopak skripta obsahují přednášky o parních turbínách. Skripta si lze půjčit ve fakultní knihovně, zakoupit ve fakultní skriptárně nebo objednat v e-shopu vydavatele zde: https://www.cerm.cz/skorpik-jiri-tepelne-turbiny-a-turbokompresory-vlastnosti-navrh-provoz-a-vybrane-state-z-proudeni-plynu-a-par.
V tomto předmětu budou detailněji probrány i některé statě ze skript k předmětu Lopatkové stroje – Teorie lopatkových strojů (ISBN 978-80-214-6102-4).
Při hodnocení studenta vycházím z toho, kolik získal celkem bodů ze zápočtové písemky, písemné a ústní části zkoušky. Přičemž maximální počet bodů je 10. Přepočet bodů na známku je podle Tabulky 1.
body | známka | body | známka | ||||
9-10 | A | 6-6,5 | D | ||||
8-8,5 | B | 5-5,5 | E | ||||
7-7,5 | C | <5 | F |
Zápočtová písemka je hodnocena maximálně 3 body. Přičemž k získání zápočtu stačí 1 bod.
Zápočtová písemka se skládá z řešení slovní úlohy. K jejímu vyřešení bude moci student použít kalkulačku – za kalkulačku nepovažuji přístroje s možností vzdálené komunikace (mobil, tablet apod.). Během řešení zápočtové úlohy lze nahlížet do skript Teorie lopatkových strojů (2. vydání, 2022) a skript Teorie lopatkových strojů (2023) a další podkladků, které budou k dispozici v učebně. Každá úloha má jiné povolené podklady, které jsou vypsány u zadaní úlohy.
Připraveno je celkem 8 zadání, které jsou uvedeny v kapitole Zadání zápočtových úloh, s. 2.7.
Průběh zápočtové písemky je následující: Každý student si vylosuje zadání úlohy na listě formátu A4. Řešení bude psát přímo na list se zadáním úlohy, na který napíše i své jméno.
Zápočtová písemka i s losováním trvá 2x50 min. V případě neuspokojivého hodnocení či nemoci může student absolvovat opravnou zápočtovou písemku.
Termíny zápočtové písemky budou včas vypsány a obvykle korespondují s termíny zkoušek, přičemž prvním možným termínem je poslední (13) cvičení.
Zkouška se skládá z písemné a podmíněné ústní části hodnocených 5, respektive 2 body.
V písemné části zkoušky student dostane 5 otázek, přičemž za každou správnou odpověď na otázku může získat 1 bod. Doba na písemnou odpověď na zadané otázky je 50 minut. Uvedených 5 otázek je náhodným výběrem z otázek, které jsou zveřejněny v kapitole Otázky písemné části zkoušky, s. 2.16.
Po dokončení písemné části zkoušky mohou studenti, kteří v celkovém součtu za písemnou část a zápočtové písemky získali alespoň 7 bodů, abslovovat i nepovinnou ústní část zkoušky. V ústní části zkoušky budu klást doplňující otázky a zkoušet porozumění tématu. V ústní části zkoušky může student získat další 2 body.
Předmět Lopatkové stroje je složen ze 13 tříhodinových přednášek a ze 13 dvouhodinových cvičení.
Samozřejmě na první přednášce začínáme zveřejněním podmínek pro získání zápočtu a zkoušky, viz kapitoly výše. Postupovat budeme podle témat uvedených v Tabulce 2.
př. | název | web | ||||
Dynamika tekutin | ||||||
1. | Termodynamické údaje látek | - | ||||
1-2. | Machovo číslo a efekty při proudění vysokými rychlostmi | fluid-dynamics | ||||
2-3. | Proudění plynů a par tryskami | fluid-dynamics | ||||
3-4. | Proudění plynů a par difuzory | fluid-dynamics | ||||
4. | Škrcení plynů a par | fluid-dynamics |
př. | název | web | ||||
Turbíny a turbokompresory | ||||||
5. | Aerodynamika větrných turbín | turbomachinery | ||||
5-6. | Větrné elektrárny | turbomachinery | ||||
7. | Termodynamika turbokompresorů | turbomachinery | ||||
8. | Provedení turbokompresorů | turbomachinery | ||||
9., 11. | Termodynamika turbín; Ztráty změnou meridánové rychlosti – teorie kuželového stupně | turbomachinery | ||||
10. | svátek | - | ||||
12. | Provedení plynových turbín | turbomachinery | ||||
12. | Provedení turbodmychadel | turbomachinery | ||||
13. | svátek | - |
Obsahem cvičení je řešení úloh spojené s naukou probíranou na přednáškách a fyzikální a matematický aparát potřebný k jejich řešení. Seznam úloh a jejich krátký popis je uveden v Tabulce 3.
cv. | úloha | web | popis | |||||
1. | Ú. 704 Ú.10, s. 2.13 | - turbomachinery | aplikace konstrukce h-s diagramu pomocí teorie porovnávací izobary při termodynamických výpočtech lopatkových srojů | |||||
2. | Ú.2, s. 5.19 | turbomachinery | výpočet axiálního stupně se zkroucenými lopatkami při stlačitelném proudění a uvažování ztrát | |||||
3. | Ú.896 Ú.1007 | fluid-dynamics | úlohy na parametry rázových vln | |||||
4. | Ú.109 | fluid-dynamics | výpočet reálné expanze páry v Lavalově trysce a návrh jejího tvaru | |||||
4. | Úloha 441 | fluid-dynamics | výpočet tvaru difuzoru s konstantním gradientem tlaku | |||||
5. | Úloha 92 | fluid-dynamics | úloha na škrcení vodní páry | |||||
6. | Úloha 650 | fluid-dynamics | výpočet ztráty přes labyrintovou ucpávku | |||||
6.-7. | Ú. 1, s. 10.8 Ú. 2, s. 10.8 Ú. 3, s. 10.10 | turbomachinery | úlohy na výpočet tvaru lopatky větrné turbíny | |||||
7. | Úloha 592 | turbomachinery | úloha na výpočet optimálního výkonu větrné turbíny |
cv. | úloha | web | popis | |||||
8. | Úloha 122 | turbomachinery | výpočet přídavných ztrát vícestupňové komprese | |||||
8. | Úloha 849 | turbomachinery | výpočet vnitřní účinnosti povrchově chlazeného turbokompresoru | |||||
9. | Úloha 612 | turbomachinery | výpočet vnitřní účinnosti kompresoru s mezichlazením | |||||
9. | Úloha 726 | turbomachinery | základní termodynamický návrh stupně turbokompresoru | |||||
10. | - | - | svátek | |||||
11. | Úloha 188 | turbomachinery | základní výpočet přetlakového stupně parní turbíny | |||||
12. | - | - | zápočtové písemky | |||||
13. | - | - | svátek |
Následuje 8 stran, na kterých jsou uvedena zadání ve formátu v jakém budou na zápočtové písemce.
K vyřešení některých zápočtových úloh jsou potřeba podklady jako termodynamické tabulky apod. Tyto podklady budou k dispozici studentům v učebně včetně textů přednášek.
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
JMÉNO A PŘÍJMENÍ, DATUM: |
Jaký zjednodušíjící předpoklad zavádíme při konstrukci porovnávací izobary v T-s diagramu reálného plynu (ve vztahu k tepelné kapacitě plynu)?
Popište postup konstrukce izobar v T-s nebo h-s diagramu reálného plynu, jestliže znáte tvar porovnávací izobary.
Jak se bude měnit rychlost nadzvukové proudění: (a) ve zužující se trubici; (b) v rozšiřující se trubici?
Jaké jsou vlastnosti proudění při průchodu přímou rázovou vlnou (tlaky, rychlosti, entropie)?
Zakreslete v h–s diagramu ztrátu vzniklou při průchodu proudění rázovou vlnou.
Definujte normálové složky rychlosti plynu při průchodu šikmou rázovou vlnou. Jaké jsou jejich vlastnosti?
Nakreslete schéma průchodu proudění skrz expanzní vlny (děj popište).
Nakreslete a popište λ-rázovou vlnu. Kde lze očekávat vznik této vlny?
Jaký vliv má rostoucí Machovo číslo před profilem na aerodynamické parametry profilu? (Glauert-Prandtlovo pravidlo)
Zakreslete a popište průběh hmotnostního toku plynu zužující se tryskou na tlakovém poměru v diagramu m-εs (m je hmotnostní tok plynu tryskou, εs je tlakový poměr mezi vstupem a výstupem z trysky).
Bendemanova elipsa – co to je a k čemu ji používáme?
Jaké stavy proudění Lavalovou tryskou mohou nastat při nenávrhových stavech? Co je to podexpandovaná a přeexpandovaná tryska?
Popište expanzi v kanále ve tvaru Lavalovy trysky v h-s diagramu (proudění se ztrátami). Definujte účinnost trysky.
Za jakých předpokladů lze odvodit rovnice pro průtok skupinou stupňů turbín, které vychází z podobnosti proudění tryskami?
Popište vliv nadzvukovém proudění na výstupní úhel rychlosti z lopatkové mříže. (úhel zakreslete)
Proudění difuzorem se ztrátami v h-s diagramu. Vyznačte ztráty a definujte účinnost difuzoru.
Jaká znáte opatření ke snížení citlivosti na odtržení mezní vrstvy v difuzorech?
Co jsou to ejektory a injektory? Jak fungují? Nakreslete jejich obecné schéma.
Popište princip labyrintové ucpávky.
Popište funkci jednodsedlového ventilu, výhody/nevýhody.
Popište funkci jednodsedlového ventilu s difuzorem, výhody/nevýhody.
Popište funkci dvousedlového ventilu, výhody/nevýhody.
Popište princip využití průtokového součinitele armatury k určení průtoku ventilem.
Popište možnosti zapojení redukčního ventilu z pohledu regulované větve.
Popište princip redukčně–chladící stanice.
Definujte axiální a obvodový součinitel větrné turbíny.
Definujte výkonový a náporový součinitel větrné turbíny
Jaké jsou hodnoty základních součinitelů ideálního rotoru větrné turbíny?
Popište princip aerodynamického návrhu lopatky větrné turbíny metodou BEM.
Nakreslete a popište bezrozměrovou charakteristiku větrné turbíny.
Popište ztráty větrné turbíny při transformaci kinetické energie větru na práci.
Nakreslete a popište výkonovou charakteristiku větrné elektrárny.
Popište aerodynamickou regulaci větrné turbíny.
Popište regulaci větrné turbíny natáčením lopatek.
Popište regulaci větrné turbíny změnou otáček.
Popište regulaci větrné turbíny bočením.
Popište základní části konstrukce lopatky větrné turbíny.
Na čem závisí výkon větrné elektrárny v dané lokalitě?
Nakreslete množství vyrobené elektřiny a výkon větrné elektrárny jako závislost na rychlosti větru. Vyznačnačte nejvýhodnější umístění optimáního výkonu větrné elektrárny.
Co je to roční využití instalovaného výkonu větrné elektrárny?
Jáké jsou výhody multirotorové větrné elektrárny?
Popište co lze dělat s větrnou elektrárnou na konci její projekotvané životnosti?
Popište polytropickou kompresi v h-s diagramu a T-s diagramu.
Popište v h-s diagramu celkovou energetickou bilanci stupně kompresoru (bilance musí obsahovat profilové ztráty, ventilační ztrátu, ostatní ztráty a vnitřní práci).
Popište h-s diagram vícestupňové komprese. Definujte součinitel přídavných ztrát.
Popište princip povrchového chlazení turbokompresoru (tzv. vnitřní).
Popište princip mezichlazení turbokompresoru (tzv. vnější). Zakreslete odvedené teplo v T-s diagramu.
Popište princip chlazení komprese vstřikováním kapaliny.
Na čem, z termodynamického hlediska, závisí hranice efektivnosti chlazení komprese?
Nakreslete očekávaný průběh Eulerovy práce po výšce lopatek axiálního stupně kompresoru.
Popište kompresi vlhkého vzduchu. Co se děje s komprimovaným vlhkým vzduchem, když chladne – čemu to může vadit?
Popište princip suchoběžné plynové ucpávky.
Zakreslete schéma hlavních napojení turbokompresoru.
Popište absolutní charakteristiku turbokompresoru. Jaké jsou její nedostatky?
Popište univerzální charakteristiku turbokompresoru. Jaké jsou její výhody/nevýhody?
Popište charakteristiku turbokompresoru s redukovanými parametry. Proč ji používáme?
Způsoby pohonu turbokompresorů – výhody/nevýhody.
Způsoby regulace turbokompresorů. Výhody/nevýhody jednotlivých způsobů.
Jaké jsou nejčastější poruchy dmychadel? Co je způsobuje?
Popište polytropickou expanzi v h-s diagramu a T-s diagramu.
Popište v h-s diagramu celkovou energetickou bilanci stupně turbíny (bilance musí obsahovat profilové ztráty, ventilační ztrátu, ostatní ztráty a vnitřní práci).
Popište h-s diagram vícestupňové expanze. Definujte součinitel zpětného využití ztrát.
Popiště princip (nakreslit) a základní vlastnosti Curtisova stupně.
Který ze stupňů (rovnotlakový, Curtisův dvouvěncový, přetlakový) dosahuje vyšší optimální hodnoty tepelného spádu na stupeň (předpokládejte stejnou obvodovou rychlost pro všechny stupně)? Seřaďte je od nejvyššího zpracovaného spádu k nejmenšímu. Uveďte výhody/nevýhody jednotlivých typů stupňů.
Popište základní princip návrhu kuželového stupně.
Jaké znáte způsoby ochrany lopatek před vysokými teplotami?
Nakreslete schéma zapojení turbodmychadla v součinnosti se spalovacím motorem.
Co je to aeroderivát? Nakreslete základní schéma.
Obecné schéma bloku se spalovací turbínou a jeho účinnost, včetně popisu funkce jednotlivých částí.
Definujte střední teplotu přívodu tepla a odvodu tepla z Braytonova oběhu. Zakreslete je v T-s diagramu.
Pomocí T-s diagramu popište vliv tlaku za kompresorem na tepelnou účinnost spalovací turbíny. Výhody/nevýhody tohoto řešení.
Pomocí T-s diagramu popište vliv komprese s mezichlazením na tepelnou účinnost spalovací turbíny. Schéma zapojení kompresorové části. Výhody/nevýhody tohoto řešení.
Pomocí T-s diagramu popište vliv teploty před turbínou na tepelnou účinnost spalovací turbíny. Výhody/nevýhody tohoto řešení.
Popište princip regenerace tepla u spalovací turbíny. Definujte stupeň regenerace. (nakreslete schéma zařízení)
Popište způsoby regulace spalovacích turbín a jak ovlivňují charakteristiky spalovacích turbín. Jakou charakteristiku má spalovací turbína s konstantními otáčkami? Proveďte porovnání momentové charakteristiky jednohřídelové a dvouhřídelové spalovací turbíny.
Copyright©Jiří Škorpík, 2023
All rights reserved.